F1 2012: Nová nálož adrenalinu je tu!

F1 2012: Nová nálož adrenalinu je tu!

Dvacet závodů, čtyřiadvacet soutěžících, šest šampionů, drama v každé zatáčce. Tak by se dal popsat letošní ročník mistrovství světa Formule 1. A právě ten nám přiblíží hra F1 2012.

Nejednomu fanouškovi moderní doby pak udělala radost společnost Codemasters, jež stojí za řadou úspěšných závodních sérií, informací, že i letošní sezónu zpracuje na počítače a konzole. Nyní je již hra venku a my se tak můžeme podívat, jak to vlastně dopadlo!

V úvodu jsme jasně naznačili, že v současné F1 by se atmosféra dala krájet a úkol britského vývojářského studia zněl – přesně vystihnout strhující podívanou se sedmi různými vítězi v prvních sedmi závodech! A samozřejmě zachovat autentičnost, vyladit hratelnost, opět posunout grafiku směrem vpřed a po stížnostech věrných fanoušků formulí konečně hře dodat reálný zvukový podklad. Poslední dva ročníky (F1 2010 & F1 2011), to bylo spíše takové cestování od extrému do extrému, v lecčems dvě naprosto odlišné hry, v jiném ohledu zase úplně stejné. Mnozí slavili, že vůbec nějaké ty ef jedničky na jejich herní miláčky vyšly, ale tajně v duchu doufali v pořádný skvost, který se zařadí po bok staré dobré série Grand Prix, kterou doufáme, že většina z vás někdy okusila (i dnes to stále ještě stojí za to).

Hned na úvod však varuji ortodoxní rFactoristy – toto není simulátor, nikdy nebyl a nikdy nebude, tato hra slouží hlavně pro pobavení a pro široké spektrum hráčů. Nečekejte žádné několikahodinové ladění monopostů! Ale na druhou stranu, když tuto informaci víte, možná můžete vyzkoušet se trochu odreagovat právě na této hře, protože lépe zažijete tu atmosféru, jež každý závodní víkend doprovází Formuli 1.

Hned po spuštění na vás vyskočí první a možná ta vůbec nejdůležitější změna, zejména pro méně znalé hráče či ty, kteří bohužel ani netuší, o co tady jde. Vaše kariéra tu nezačíná hned prvním závodním víkendem bez řádné průpravy, tentokrát si vás zavolají tři top týmy – Red Bull, Ferrari a McLaren – a vy se rozhodnete, se kterým z nich se zúčastníte dvoudenního testování mladých jezdců v Abu Dhabi. Inženýr z týmu vás připraví, usadí do vozu, vyzkoušíte si ovládání a poté vás vyšle na trať, kde provedete řadu testů a naučíte se ovládat poměrně komplexní monopost z královny motorsportu. Dostanete naštěstí také instruktáž k systémům KERS a DRS, takže pokud nevíte co a jak, podrobný manuál vás nemine. Nakonec si můžete zkusit volnou jízdu po okruhu a přetahovat se o nejlepší čas s dalšími mladíky, jejichž jména jsou pak známé především ze Světové série Renault. Pokud budete dobří, svou práci odvedete svědomitě a týmům nezničíte jejich drahé vozy, dostanete odměnu v podobě odemknutých lepších týmů při výběru na začátku kariéry, což se hodí.

Okamžitě si také všimnete předělaných obrazovek s nabídkami, paddock je starou záležitostí a vás přivítá jednoduchá varianta s kartičkami s obrázky, tam se ztratit opravdu nedá. Také obrazovka s kariérou přináší změny, které se promítnou i do celého sezónního procesu. Zapomeňte na stereotypní závodění, tentokrát opravdu pocítíte speciální závody. Na domácí závody týmu či dodavatele motorů dostanete obtížnější úkoly, jelikož tým očekává, že se předvedete v plné parádě. Monako to je příběh sám o sobě a šéf týmu letos bude hodnotit vaše výsledky i během sezóny. Zkrátka musíte se pořádně snažit.

Konečně se dostáváme k závodění samotnému, začněme tedy herní fyzikou. Brzdná dráha již není předmětem vědeckofantastických úvah a svou nohu si připravíte o pár desítek metrů dříve. Nestabilní monoposty v zatáčkách jsou také minulostí a konečně se nemusíte prát s volantem, ale zatáčku jemným laděním pedálu zmáknete i s pyšným úsměvem. Na jedničku samozřejmě zlehka s plynem, abyste nemusili lovit zadní kola kdesi v kačírku, případně ještě někoho neuváženým pohybem vzali s sebou. To se totiž trestá! V tomto ohledu tvůrci také v řadě případů ubrali, většinou vás odmění desetisekundovým trestem, ale například při nelegálním předjetí máte celých osm sekund na to, pustit soupeře před sebe. To na realismu rozhodně přidává a na „vztek-ismu“ ubírá.

A teď náš hlavní favorit na ocenění Nejlepší herní prvek – umělá inteligence. Většinou problémová část her je tu na skvělé úrovni a při prvním závodě jsme se hned několikrát ujišťovali, že jde o stále tu samou herní sérii od stále té samé společnosti. Umělá inteligence je rychlá, nebojí se útočit a využívá řadu vychytralých strategií a to i k obraně. Vybrždění soupeře na situaci nic nezmění, buď si zachová závodní stopu a následně při akceleraci vás hravě předjede, nebo se ponoří s vámi bok po boku do zatáčky a jen co bude mít jednu na svou ruku, má vyhráno. Marně jsme vzpomínali, kdy naposled se ve hře stalo Monako opravdu tratí, kde se nedá předjíždět. Pneumatiky vám začnou za pár kol odcházet a ještě uprostřed souboje s takovým Maldonadem řešit, zda už tedy zajet do boxů, to je konečně ta zábava! Nedej bože aby začalo pršet, rozhodovat se pak, zda přezout na ty mokré pneumatiky, když v prvním sektoru prší a ve třetím ještě stále svítí sluníčko – to je peklo. Mnozí označovali kariéru za stereotypní, ale letos? To prostě nehrozí!

Profesionální život závodního jezdce má v této hře však jednu malou nevýhodu – kariéra nabídne pouze 25%, 50% či 100% délku závodu, což může být pro někoho moc. Ale nezoufejte, i pro takové je tu možnost. Nový herní mód nazvaný Season Challenge nabídne krátké pětikolové závody, jediný kvalifikační pokus, žádné náročné strategie, tři jednoduché obtížnosti a kratší šampionát o deseti závodech. Tady pak nejde ani tak o boj o titul jako o plnění úkolu, kterým je porážka vámi zvoleného rivala. Zkrátka máte celkem tři pokusy na to být lepším než on, pokud to alespoň dvakrát zvládnete, máte jasně vyhráno a postupujete dál. Kam? Dostanete možnost usednout do vozu vašeho rivala a pokračovat v sezóně za něj. Samozřejmě si zvolíte nového rivala a takhle tedy postupujete, až skončíte na vrcholu a nikdo vám nebude sahat ani po kotníky.

Samozřejmě to, že čtvrtinu startovního pole obývají šampioni, nemohlo zůstat bez povšimnutí a Codemasters připravili speciální výzvu zvanou Champions Mode. Na stůl dostanete šest závodních scénářů a v každém za úkol porazit jednoho ze šesti šampionů. Nelehký úkol, ale to vás má jen připravit na velkolepé finále – na novém okruhu v Austinu (Texas, USA), kde si letos Formule 1 v listopadu odbude svou premiéru, se postavíte na start jen vy a těch šest mistrů světa a budete muset předvést to nejlepší ze svého umění, abyste je porazili a získali titul nejlepšího závodníka všech dob!

Mimo to na vás čekají klasické módy jako Rychlý závod, Jízda na čas, Útok na čas (scénáře) a online hra, kde se může sejít až 16 reálných hráčů plus 8 počítačem řízených formulí.

Vizuální zážitek sliboval hodně a není pochyb o tom, že nezklamal. Opět tvůrci lehce pozměnili tóny barev a hra se přiblížila k realitě ještě o trochu více. Konečně na volantu máte opravdová tlačítka a páčky, které můžete ovládat a připadáte si, že vážně sedíte v kokpitu vozu Formule 1 – a to je přeci paráda! Vozy také již nevypadají uměle a vážně, co se barevnosti týče, na trať padnou. Ošklivých nosů se ale nezbavíte ani tady, na to si musíme všichni počkat až do příštího roku. Zvuková stránka doznala pořádných změn. Motory zní tak jak mají a určitě poznáte podobnosti s reálnými podklady z televize, burácení osmiválců rozvášní každé srdce pravého motoristického fanouška. Tato hra je hodně o detailech, ale konečně máme na stole ucelený produkt bez dětských chyb. Třešničkou na dortu je pak namluvený komentář z úst komentátora jedné britské stanice celé věnované Formuli 1 a každá trať má ve hře instruktážní video, kde vás provází bývalý pilot Formule 1 Anthony Davidson.

Pokud se tedy chcete pustit do souboje s dravými soupeři a šesti šampiony, pak tedy prosím, tady máte F1 2012. Oželit jen musíte všechny kompletní tréninky sestávající ze tří měřených tréninků, tentokrát máte jen jeden hodinový, ale ono i to je dost pro běžného smrtelníka. I tak, letos se nebude nedávat, letos se bude chválit, tak šup do obchodů, je na čase ukázat, jak se závodí! My doporučujeme!

Sdílejte na:
Zavřít