Fan-store.cz

Shakedown před Marockou ePrix

Shakedown před Marockou ePrix

V sobotu čeká Formuli E druhý závod nové sezóny 2018/19, která se tentokrát podívá na sever Afriky do marockého království. Bude se závodit na permanentním okruhu prince Moulay El Hassana, kde se jezdí také WTCR.

Co jsme viděli v prvním závodě

První závod páté sezóny Formule E se odjel už v prosinci na půdě Saúdské Arábie, která hostila první závod ve své historii. Ač se jelo v jedné části hlavního města Rijád, pouštní oblast překvapila silnou průtrží mračen a jeden trénink neproběhl, další byl deštěm omezen a kvalifikace byla provizorně upravena a zkrácena.

Závod už ničím nerušen odstartoval novou éru s novými vozy druhé generace označovanou jako GEN2. Nejlépe zvládl první kolo polesitter António Félix da Costa (Portugalsko), který je ve Formuli E od první sezóny. Své BMW Andretti dlouho vedl úzkou tratí na prvním místě. Úřadující šampion z Francie Jean-Éric Vergne s DS Techeetou chtěl navázat na loňské úspěchy a dostal se před svého soupeře. Da Costovi začal ujíždět a vše se zdálo pro da Costu ztraceno. Dotírat navíc začal i týmový kolega Vergnův Němec André Lotterer.

Pak přišla penalizace pro oba vozy DS Techeetah a tak se da Costa vrátil na vedoucí pozici. Neuvěřitelná forma Vergne, Lotterera a jejich týmu, ale zavdala skvělé zápletce a Vergne se probojoval zpět na druhé místo, kde do posledního kola nepříjemně dotíral na da Costu. BMW v prvním závodě se svým továrním týmem zvítězilo. S porcí štěstí, ale přece.

2018 SAUDIA Ad Diriyah E-Prix Highlights

A new era has dawned… The 2018/19 ABB FIA Formula E Championship has begun! #AdDiriyahEPrix

Zveřejnil(a) ABB Formula E dne Sobota 15. prosince 2018

Příjemným překvapením byla forma Mahindry, která zbytek loňské sezóny neprožila příliš dobře – d’Ambrosio třetí, náhradník Felix Rosenqvist odstoupil ze závodu. Čtvrté místo ukazuje slibnou formu Jaguar Racingu s Mitchem Evansem. Za ním skončil André Lotterer. Zahanbit se nenechal ani Sébastien Buemi s Nissan e.DAMS, který dojel šestý. Za ním se umístil týmový kolega Oliver Rowland, který se stal tak nejlepším nováčkem. Audi v čele s Abtem pouze osmé a deváté místo di Grassiho.

Kdo přijíždí jako favorit

Marrákešská ePrix se pojede již po třetí a v prvních dvou závodech jsme zatím viděli pouze tři tváře na stupních vítězů: Buemi, Rosenqvist, Bird. Jelikož Rosenqvist letos nemá sedačku a bude závodit v IndyCar, uvidíme jistě alespoň jednu novou tvář na stupních vítězů.

Zdá se, že o krok před soupeři je DS Techeetah, tak v čele s Vergnem přijedou jako favorité. Bude zajímavé sledovat BMW i Andretti, kteří se nebudou chtít před formou DS Techeety sklonit. Da Costa je vynikající jezdec a jeho týmový kolega, Američan Alexandr Sims, se v předsezónních testech ukazoval také v dobrém světle. Zdá se tak, že Rijád mu zkrátka nevyšel.

Pokud úřadující šampioni v poháru konstruktérů Audi Sport Abt Schaeffler neprokaučují začátek sezóny jako vloni, měli by do souboje o pódium také promluvit. V Rijádu ale měli problémy, takže uvidíme, jak se z loňska ponaučili.

Určitě nezapomeňme na Jaguar Racing, který se pomalu tlačí nahoru od svého vstupu do FE. V týmu se nyní daří spíše Mitchi Evansovi, který je od začátku s týmem. Nelsonu Piquetovi jr. se spíše nedaří a i v Rijádu zaostal za svým týmovým kolegou o šest míst.

Na co se můžeme těšit

V Marrákeši si konečně odbyde svůj debut Pascal Wehrlein v Mahindře, kterému bývalý zaměstnavatel (Mercedes) zakázal start v Rijádu, protože měl s nimi ještě smlouvu a odmítl nabídku soukromého tým HWA, který patří Mercedesu.

Milým překvapením by mohl být např. José María López z týmu GEOX Dragon, který tento okruh velmi dobře zná ze svého úspěšného působení ve světové sérii cestovních vozů WTCC (má zde tři vítězství). Argentinec přezdívaný Pechito má tři tituly WTCC. V týmu Jaye Penskeho působí už druhou sezónu.

Vzhledem k tomu, že týmy přistoupily k prvnímu závodu nadmíru konzervativně a před koncem závodu většině startovního pole zbývalo ještě 15% energie v bateriích (což všechny překvapilo), se máme na co těšit. Nyní se dá totiž očekávat, že některé týmy zvolí agresivnější strategii power managementu, což je ale na konci závodu může značně zpomalit.

Navíc okruh nabízí mnohem více možností na předjíždění než ten v Rijádu. Což dokazuje shrnutí z loňského závodu.

Kde sledovat

Formule E zdá se trochu přibrzdila s omezením vysílání online závodů na YouTube, a tak kromě českého Eurosportu můžou čeští fanoušci závody zase sledovat na YouTube v perfektní kvalitě s anglickým komentářem.

Ptáte se kdy? Tuto sobotu: kvalifikace od 12:00 a závod od 16:00 (45 minut + 1 kolo).

Sdílejte na: