Toyota vítězem pátého podniku WEC ve Fuji.

Toyota vítězem pátého podniku WEC ve Fuji.

Pro Toyotu byl domácí závod na Fuji Speedwayi „hned po Le Mans druhým nejdůležitějším podnikem roku. Podle toho se Japonci do pátého podniku WEC 2014 „opřeli“. Vozy Toyota TS040 dominovaly jak kvalifikaci, tak i šestihodinovému závodu. Tovární konkurence Porsche a Audi neměla v žádné fázi nejmenší naději na úspěch.

Pátý závod World Endurance Series na bývalém okruhu F1 ve Fuji relativně jasně načrtl vývoj rozvrhu sil mezi třemi „obry“ tohoto šampionátu. Zatímco  Toyota závod od závodu zvyšuje svůj technologický náskok, má Porsche ve svém prvním učebním roce stále ještě co dohánět a Audi ztrácí díky zastaralému konceptu svých vozů znatelně na konkurenceschopnosti.

Na primitivní, ale obávaný okruh pod posvátnou sopku Fudžijama se přišla podívat smetánka vedení Toyoty a tým kolem Hugha de Chaunaca musel japonským bossům pokud možno přesvědčivě předvést, že jejich desetimilionové investice jsou ve WEC lépe uložené, než například ve formuli 1. Podařilo se na výbornou.

Spolehliví Sebastien Buemi a Anthony Davidson (trojka sestavy, Nicolas Lapierre z rodinných důvodů nenastoupil) postavili japonský vůz číslo 8 dle plánu na pole-position. Za nimi se kvalifikovaly obě Porsche 919 a pak druhá Toyota s Wurzem, Sarrazinem a Nakajimou v kokpitu. Teprve za nimi směly do závodu vyrazit oby vozy Audi R18 e-tron. S napětím se čekalo na výkony několika zajímavých soukromníků. Nový CLM-AER P1 („Lotus“) Colina Kollese  ztrácel na oba švýcarské Rebellion-Toyoty je 4 sekundy na kolo. Ve třídě LMP2 se – jak se konkurence s vozy Oreca-Nissan asi obávala – prosadil nový koncept Ligieru-Nissan JSP2 s jezdci Rusinovem, Plaem a Canalem.

V závodě dokázala konkurence klást oboum toyotám před 51.000 diváky jen chabý odpor. Krátké vedení porsche Marka Webbera během prvního kola nebylo ničím jiným, než rychle zapomenutou show-vložkou. Buemiho toyota rychle dokázala ustanovit staré a „správné“ pořadí a nebyla od té doby na špičce závodu ohrožena. V cíli byli bývalí jezdci F1 Sebastien Buemi a Anthony Davidson po 236 kolech s náskokem 26 sekund jako první. Sesterský vůz Alexe Wurze, Stephana Sarrazina a Kazuki Nakajimy stejně tak přesvědčivým způsobem Toyotě zajistil triumf stylem 1-2.     

„Opouštět Fuji s takovým úspěchem v báglu je velmi zvláštní pocit. V prvním kole jsem měl problém zahřát pneumatiky a proto proběhlo poněkud divoce. Později jsme ale byli schopni převzít komando a kontrolovat ho až do cíle. Jen velký odstup konkurence mě poněkud překvapuje,“ shrnul spokojený Buemi, který společně s Davidsonem vede i v celkové tabulce šampionátu.

Ano, konkurence dostala naděleno přinejmenším celé kolo. Druzí, Webber/Bernhard/Hartley na Porsche 919 se sice museli vypořádat s jednou neplánovanou zastávkou kvůli defektu pneumatiky – o vítězství by ale ani tak nemohli bojovat. Ještě dále od dominujících Toyot TS040 jsou obě Audi R18. V Le Mans ještě vítězná značka z Ingolstadtu byla v Japonsku poražena i konkurencí z Zuffenhausenu.

Nový CLM-AER posádky Bouchut/Rossiter/Kaffer v závodě dokázal, že dosáhl úrovně švýcarských konkurentů z týmu Rebellion, po pěti hodinách ale zle vyhořel v boxové uličce.

Ve třídě LMP2 splnil Ligier JSP2 týmu G-Force slib z kvalifikace a vyhrál před Orecou-Nissanem stáje KCMG a Morganem-Judem Oak-Racingu, který řídila jediná žena v poli, Keiko Ihara.

Ve třídě vozů GT se prosadili zkušení a sehraní Gianmaria Bruni s Tony Vilanderem na Ferrari F458 týmu AF Corse.

Šampionát pokračuje l. Listopadu šestihodinovkou v Šanghaji.

 

Výsledek 6 Hours-Of-Fuji-2014:

1

LMP1

A.Davidson, S.Buemi

Toyota Racing

Toyota

6h00m39.367s

2

LMP1

A.Wurz, S.Sarrazin, K.Nakajima

Toyota Racing

Toyota

25.627s

3

LMP1

T.Bernhard, M.Webber, B.Hartley

Porsche Team

Porsche

1 kolo

4

LMP1

R.Dumas, N.Jani, M.Lieb

Porsche Team

Porsche

2 kola

5

LMP1

L.di Grassi, L.Duval, T.Kristensen

Audi Sport Team Joest

Audi

2 kola

6

LMP1

M.Fassler, A.Lotterer, B.Treluyer

Audi Sport Team Joest

Audi

3 kola

7

LMP2

R.Rusinov, O.Pla, J.Canal

G-Drive Racing

Ligier/Nissan

17 kol

8

LMP2

M.Howson, R.Bradley, A.Imperatori

KCMG

Oreca/Nissan

17 kol

9

LMP2

K.Ihara, G.Yacaman, A.Brundle

Oak Racing

Morgan/Judd

20 kol

10

LMP2

S.Zlobin, N.Minassian, M.Mediani

SMP Racing

Oreca/Nissan

21 kol

11

LMP1

D.Kraihamer, A.Belicchi, F.Leimer

Rebellion Racing

Rebellion/Toyota

21 kol

12

LMP2

K.Ladygin, V.Shaitar, A.Ladygin

SMP Racing

Oreca/Nissan

24 kol

13

GTE Pro

G.Bruni, T.Vilander

AF Corse

Ferrari

28 kol

14

GTE Pro

D.Rigon, J.Calado

AF Corse

Ferrari

28 kol

15

GTE Pro

A.MacDowall, D.O’Young, F.Rees

Aston Martin Racing

Aston Martin

28 kol

16

GTE Pro

J.Bergmeister, R.Lietz

Porsche Team Manthey

Porsche

29 kol

17

GTE Am

K.Poulsen, D.Hansson, N.Thiim

Aston Martin Racing

Aston Martin

29 kol

18

GTE Am

P.D.Lana, P.Lamy, C.Nygaard

Aston Martin Racing

Aston Martin

29 kol

19

GTE Am

F.Perrodo, E.Collard, M.Vaxiviere

Prospeed Competition

Porsche

32 kol

20

GTE Am

C.Ried, K.Bachler, K.Al Qubaisi

Proton Competition

Porsche

32 kol

21

GTE Pro

D.Turner, S.Mucke

Aston Martin Racing

Aston Martin

32 kol

22

GTE Am

B.Curtis, J.Bleekemolen, M.Skeen

AF Corse

Ferrari

33 kol

23

GTE Pro

F.Makowiecki, P.Pilet

Porsche Team Manthey

Porsche

34 kol

24

LMP1

N.Prost, N.Heidfeld, M.Beche

Rebellion Racing

Rebellion/Toyota

57 kol

LMP1

C.Bouchut, J.Rossiter, P.Kaffer

 

Lotus/AER

 

GTE Am

S.Wyatt, M.Rugolo, A.Bertolini

AF Corse

Ferrari

 

GTE Am

G.Roda, P.Ruberti, J.Segal

8 Star Motorsports

Ferrari

 
Sdílejte na:
Zavřít